Resuming podcast
Secció Seguretat: Marta García directora de Seguretat Ciutadana, Convivència i Civisme
15/10/2025

Secció Seguretat: Marta García directora de Seguretat Ciutadana, Convivència i Civisme

Entrevistes Rubí al dia

A la primera secció de Seguretat de la temporada, fem balanç del primer any de la policia de proximitat i de la coordinació de Marta García. La directora de l'àrea i la tècnica, Noelia Lozano, ens expliquen com funciona aquest servei. A més, anuncien la creació d'una Oficina d'Atenció a la Convivència a Les Torres.

Marcadors

Introducció i presentació de l’àrea i convidades
Compartir

Contextualització del programa i presentació de Marta García (directora) i Noelia Lorenzo (tècnica). Es delimita l’àrea de Seguretat, Policia Comunitària, Civisme i Convivència i es demanen els objectius.

Objectius i definició ampliada de la seguretat
Compartir

Posar en valor els serveis vinculats a seguretat i convivència. La seguretat s’entén de manera àmplia, incloent actituds cíviques i gestió de la diversitat, més enllà de la protecció de béns i integritat.

Nova estructura i serveis coordinats
Compartir

Reorganització des d’alcaldia per coordinar Policia Local, Protecció Civil, Relacions Ciutadanes i Civisme i Convivència als Barris. Noelia coordina agents cíviques, serenos, mediadors i dinamitzadores.

Mecanismes de coordinació i abordatge de casos
Compartir

Comissions temàtiques i taules setmanals per casos que arriben per diversos canals. Activació flexible de recursos: mediació, agents cíviques, o actuacions més complexes amb altres serveis municipals.

Àmbits d’actuació prioritaris
Compartir

Policia de proximitat en fase inicial; abordatge d’ocupacions, sorolls nocturns i gestió d’espai públic amb activitats, comerç i protecció civil. Treball transversal i parcel·lat segons temàtica.

Impacte inicial i percepció de seguretat
Compartir

Encara sense dades completes, però les enquestes apunten a una millora notable de la percepció de seguretat. La ciutadania percep la suma d’esforços en seguretat, convivència i compliment normatiu.

Complexitat, indicadors i temps dels processos
Compartir

Treball en problemàtiques complexes i multiproblema requereix temps i coordinació. Incorporació d’indicadors d’avaluació i derivacions a serveis socials quan cal.

Vincle amb entitats i comunitats veïnals
Compartir

Relació amb associacions veïnals via Relacions Ciutadanes, i treball directe amb comunitats i presidents/es d’escala per seguiment “quirúrgic” de situacions i percepcions.

Reptes de governança i protocols
Compartir

Ordenar la transversalitat: definir protocols, processos i seqüències d’intervenció entre serveis. Generació d’espais de relació i comissions per abordar la multifactorialitat.

Accions al barri de les Torres i avaluació
Compartir

Programa intensiu amb suport de Diputació: activitats de cohesió, més presència de proximitat i avaluació pre-post amb resultats molt positius. Repte: mantenir recursos i implicació.

Oficina d’Atenció a la Convivència (prevista 2026)
Compartir

Projecte d’una oficina al local de l’antic Shakespeare: espai segur per a conflictes veïnals amb policia de proximitat, mediació, agents cíviques, serenos i assessories en finques i drets. Obert a tota la ciutat.

Corresponsabilitat i implicació ciutadana
Compartir

Es reclamen accions propositives i no només queixes. La mediació requereix implicació de les parts; la convivència i el civisme són responsabilitat compartida.

Balanç del primer any i conclusions
Compartir

Satisfacció pel treball multidisciplinari i l’èxit al barri de les Torres. Missatge final: unificant esforços es treballa millor, més ràpid i amb més gratitud.