El nou rebut comarcal d'escombraries costarà entre 82 i 94 euros
El Ple del Consell Comarcal del Vallès Occidental ha aprovat aquest dijous la nova gestió del tractament de residus a Rubí i cinc municipis més. El canvi comportarà una nova taxa a partir de l'any vinent que començarà sent entre els 82 i els 94 euros, tot i que podria reduir-se els següents anys si milloren les xifres de reciclatge a la ciutat.

✍🏼 David García
El canvi obeeix a la delegació de competència al Consell Comarcal del tractament de les fraccions resta, orgànica i voluminosos; moviment que va aprovar el Ple de Rubí la setmana passada. Així, aquests residus seran tractats ara comarcalment, sigui pels equipaments propis del Consorci de Residus del Vallès Occidental (el CTR-Vallès de Vacarisses o la Planta de Biometanització de Can Barba, a Terrassa) o a través d'una empresa externa.
Un dels objectius d'aquest canvi és fer corresponsable la ciutadania de l'alt cost que implica no separar les fraccions correctament. I és que els nivells de recollida selectiva de la ciutat, estancats per sota del 40% des de fa anys, queden molt lluny dels diferents objectius marcats. A més, el nou impost estarà lligat directament a les taxes d'escombraries dels ajuntaments, que ara han de cobrir el cost total del servei (per això pujaran un 33% a Rubí). Per tant, si augmenta la recollida selectiva, el cost de la taxa d'escombraries i del nou rebut comarcal hauria de baixar.
Per calcular el preu del nou rebut, Rubí, Sabadell, Terrassa, i Santa Perpètua de Mogoda aplicaran un percentatge al cost de la seva taxa d'escombraries. En el cas d'Ullastrell i Sentmenat, que tenen instaurada la recollida porta a porta, cada família pagarà un cost diferent en funció dels seus nivells de reciclatge.
En el cas concret de Rubí, el percentatge de nou rebut anual serà del 0,5759% de la nova taxa d'escombraries. A les ordenances fiscals de 2024, aprovades inicialment la setmana passada, aquest tribut va dels 142,54 € fins als 163,36 €, en funció del nombre de persones que visquin a l'habitatge. Per tant, el cost que s'hi haurà d'afegir per la nova taxa comarcal anirà dels 82,08 € fins als 94,07 €.
La gestió del tractament de residus s'ha delegat al Consell Comarcal durant cinc anys prorrogables i entrarà en vigor l'1 de gener de 2024.





