Fem Vallès considera que els nous dos intercanviadors de FGC revolucionaran la mobilitat de la comarca
Els enllaços connectaran FGC i l'R8 sense passar per Barcelona
La posada en marxa dels intercanviadors a les estacions de l’Hospital General i Volpelleres a Sant Cugat podria multiplicar per 10 el nombre de passatgers de la línia R8 de Rodalies i revolucionar la mobilitat a la comarca del Vallès. Així ho ha assegurat Manel Larrosa, arquitecte urbanista i portaveu de Fem Vallès, que destaca que aquests intercanviadors connectaran de manera directa la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) amb la línia R8, evitant que els viatgers hagin de passar obligatòriament per Barcelona per fer connexions entre municipis.
✍🏼 Pamela Martínez Ortega
Els dos nous enllaços permetran desplaçaments més ràpids i còmodes entre municipis del Vallès Occidental, el Baix Llobregat i el Vallès Oriental, com per exemple anar de Rubí a Granollers, Mollet o Martorell sense haver de fer transbordament a Barcelona.
Aquest dimarts, la Generalitat ha aprovat el conveni que marca el primer pas per construir aquests dos intercanviadors, amb una inversió prevista de 36 milions d’euros. El projecte encara ha de ser ratificat pel govern espanyol i comptarà amb la participació del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF).
Segons el conveni, ADIF farà els estudis previs, mentre que la Generalitat redactarà els projectes i executarà les obres, llevat de les que afectin la xarxa d’interès general, que aniran a càrrec d’ADIF.
Manel Larrosa reconeix que la posada en marxa dels intercanviadors “és un canvi brutal” perquè ara mateix la línia R8, tot i estar força abandonada, ja té un milió de passatgers anuals. Amb la millora de les connexions i la freqüència dels trens, aquesta xifra es podria multiplicar per 10, beneficiant molts més usuaris i afavorint un transport públic més eficient i sostenible.
Tot i això, Larrosa adverteix que encara cal concretar molt el projecte i agilitzar els tràmits, ja que fa més de 12 anys que es reivindiquen aquestes infraestructures sense que s’hagin posat en marxa. A més, insisteix que cal tenir clar un projecte estratègic que combini la solució immediata, que passa per construir ascensors i andanes per garantir l’accessibilitat, amb una planificació a llarg termini per integrar futurs serveis regionals i el pas de mercaderies.
“Si això estigués al centre de Barcelona, fa anys que estaria resolt, però al Vallès, que som la perifèria, anem sempre darrere”, lamenta Larrosa, que també destaca que la inversió prevista és relativament modesta i que la infraestructura podria estar operativa en un any si hi hagués voluntat política.
Amb aquests nous intercanviadors, la mobilitat a la comarca del Vallès farà un salt qualitatiu, obrint noves oportunitats de connexió directa que fins ara eren inexistents o molt difícils, i ajudant a superar la situació de perifèria que, segons Larrosa, encara pesa en les inversions d’infraestructures.
Pots escoltar l'entrevista completa aquí:
[podcast id =radiorubi_podcast_33093]