Resuming podcast

19 de Octubre de 2022 a les 16:25

Reclamen els intercanviadors ferroviaris davant els soterraments a Montcada i Sant Feliu

Compartir

Les associacions Fem Vallès i Promoció del Transport Públic (PTP) reclamen als governs català i espanyol que posin fil a l'agulla d'una vegada per construir els intercanviadors de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Rodalies a Rubí i Sant Cugat. Es tracta d'una llarga reclamació del territori, però que les entitats consideren ara més necessària que mai davant les afectacions que tindrà el soterrament de les línies de Montcada i Reixac i Sant Feliu de Llobregat.

Els intercanviadors millorarien els desplaçaments a Barcelona durant les obres / foto: PTP-FemVallès

L'any vinent és previst que comencin les obres per soterrar les línies de Rodalies durant els 4 km que creuen per Montcada i Reixac. Es tracta d'unes obres que la població vallesana fa dècades que exigeix, i que el Ministeri ha anunciat aquest any amb un pressupost de gairebé 500 milions d'euros i una durada de 6 anys. També s'espera que els pròxims mesos pugui començar el soterrament de les línies a Sant Feliu, uns treballs que s'estima que duraran 4 anys.

Aquestes obres de millora trencaran durant anys la connexió directa de l'R4 i l'R2 amb Barcelona, que s'haurà de fer amb autobús o amb itineraris alternatius. Per a PTP i Fem Vallès, però, la solució més útil per pal·liar els efectes d'aquestes obres passaria pels llargament reivindicats intercanviadors de Sant Cugat i Rubí.

Es tracta d'unir les estacions d'Hospital General (FGC) i Rubí (Rodalies) d'una banda, i de Volpalleres (FGC) i Coll Favà (Rodalies) de l'altra. Més enllà de millorar sensiblement la mobilitat als vallesos, aquests intercanviadors facilitarien que els usuaris de l'R4 i l'R2 puguin accedir d'una forma més directa a Barcelona (especialment a la zona alta de la ciutat comtal) mentre duren les obres de soterrament.

Aquest any, el Departament de Territori s'ha mostrat disposat a estudiar els intercanviadors, tot i que aquest interès encara no s'ha materialitzat en res concret. De fet, el Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), elaborat fa dos anys pel Departament que aleshores dirigia el santcugatenc Damià Calvet, ja reconeix la necessitat d'aquestes dues infraestructures. El document proposa fer la connexió Vollpalleres-Coll Favà apropant físicament aquesta última estació, tot i que la distància actual és només d'un quilòmetre que es pot fer en 10 minuts caminant.

L'intercanviador Rubí-Hospital General és més complicat per la presència de les autopistes AP-7 i B-30 al mig. Davant la manca d'intercanvi ferroviari directe, el PEMV recomana la creació d'un baixador de baix cost a l'Hospital General, que quedaria a menys d'un quilòmetre de l'estació de Rubí.