Resuming podcast

26 de Octubre de 2022 a les 17:51

Primer pas per construir un carril bici a l'avinguda de l'Estatut

Compartir

El govern municipal ha tret a concurs públic un contracte per redactar les obres que permetran construir un carril bici que recorri la part central de l'avinguda de l'Estatut i la connecti amb la biblioteca Mestre Martí Tauler. Es tracta de part d'un projecte més ampli que l'Ajuntament va encarregar l'any passat, i que contemplaria 2 km de carril bici durant tota la via.

Recordem que, des de fa més de tres anys, aquesta avinguda és de propietat municipal. L'executiu ha explicat en diverses ocasions la seva intenció que deixi de ser una carretera interurbana i es converteixi en una via més de la ciutat. Aquesta avinguda de l'Estatut més pacificada donaria també una certa continuïtat al nou parc de Ca n'Oriol, un espai que el govern municipal també vol reformar. La voluntat de potenciar el paper dels vianants i ciclistes i minimitzar el dels cotxes s'exemplifica cada any durant la Setmana de la Mobilitat, quan es tanca un tram d'aquesta via al trànsit durant un matí.

Ja s'han fet algunes passes per caminar cap a la pacificació de l'avinguda. Des de maig de 2021, la velocitat s'ha restringit als 30 km/h, com a la resta de vies urbanes. A més, des d'aquest estiu, els camions i vehicles pesants hi tenen prohibit el pas. La implantació del carril bici és una fase més d'aquesta nova adequació urbanística, tot i que no serà l'única.

Segons la documentació que consta al procediment de licitació de la redacció de les obres, el primer encàrrec serà un carril bici entre la plaça de l'Agricultura i el carrer Galícia. Al seu pas pel carrer Aribau, un nou ramal del traçat connectarà l'av. de l'Estatut amb la biblioteca. En total, prop d'un quilòmetre de carril bici.

Detall del traçat al seu pas pel pont sobre el carrer Lourdes

Els ciclistes tindran un carril per cada sentit amb una amplada mínima d'1,25 m, tot i que en algun tram es superaran els dos metres. El traçat de les bicicletes anirà paral·lel a les voreres, que mantindran o augmentaran l'amplada actual, i la circulació rodada es limitarà a un carril per sentit al centre de la calçada. L'única excepció serà durant la mitjana que hi ha entre el camí de Ca n'Oriol i el carrer Aribau. Aquí, el carril bici passarà per la mitjana, cosa que permetrà mantenir les places d'aparcament adjacents a les voreres.

L'Ajuntament ha pressupostat la redacció del projecte i la direcció facultativa de les obres en uns 73.000 €, mentre que estima que el cost dels treballs en si mateixos superarà els 800.000 €. Una vegada redactat el projecte, el pressupost de les obres podria anar a càrrec dels fons Next Generation.

En la documentació de la licitació actual, es pot consultar un estudi previ redactat l'any passat i que apunta que el pla del govern és que el carril bici de l'Estatut cobreixi els gairebé 2 km sencers de la viaDe moment, s'ha prioritzat el tram central del projecte, el que compta amb més mobilitat. En un futur, el carril bici es podria estendre també als dos trams que falten: de la plaça Agricultura fins a la rotonda de Sant Cugat; i del carrer Galícia fins a la rotonda del McDonald's.