29 de Gener de 2024 a les 18:49
Red Eléctrica Española (REE) invertirà dos milions d'euros en adaptar les subestacions de Rubí per a l'arribada de les noves línies elèctriques de Forestalia. La de Can Jardí ja té l'autorització per part del Govern i s'espera que la de Can Balasc arribi les pròximes setmanes.
✍🏼David Garcia
La intenció d'ampliar les subestacions elèctriques de Rubí amb noves posicions d'evacuació d'energies renovables (EvRE) no és nova. De fet, consta al Pla de Desenvolupament de la Xarxa de Transport d'Energia Elèctrica 2021-2026 aprovat pel Consell de Ministres el març de 2022. Però l'operador públic ha prioritzat recentment la construcció de quatre dispositius afectats pels projectes de Forestalia: Rubí (Can Balasc), Can Jardí, Pierola i Castellet i la Gornal. I és que REE dona per feta l'arribada a Rubí d'aquestes línies de molt alta tensió (MAT), ja pràcticament al final del seu tràmit administratiu.
En aquest sentit, els projectes executius de REE sobre les ampliacions a Rubí expliquen que es fan per preparar l'arribada "d'un agent". No es menciona Forestalia per nom, però és evident que l'arribada de les MAT de l'empresa aragonesa hauria de ser el primer gran repte de renovables de les estacions de Can Balasc i Can Jardí.
L'electricitat provinent d'energia solar o eòlica acostuma a ser més inestable que la de fonts tradicionals i, per tant, requereix dispositius específics per a la seva gestió. El cost previst a Rubí per instal·lar a aquests EvRE és de poc més d'un milió d'euros per a cada subestació. Després del període d'al·legacions, la Generalitat tot just ha atorgat l'autorització de construcció a REE per al dispositiu de Can Jardí. El de Can Balasc està en exposició pública fins a aquest dimarts, però s'espera que aviat rebi també la llum verda.
Pel que fa a la tramitació de les MAT, Forestalia confirma a Ràdio Rubí que està refent el projecte d'obres per incloure algunes de les condicions del Ministeri de Transició Ecològica, com el soterrament del tram més pròxim a Can Balasc. El nou projecte s'haurà de tornar a posar a exposició pública (la previsió és fer-ho durant el primer trimestre de l'any) abans que pugui rebre l'autorització per construir. Per cert, que el Ministeri també haurà de resoldre un recurs d'alçada sobre aquesta MAT que ha presentat el Consell Comarcal de l'Anoia, que reuneix alguns dels municipis afectats a la primera part del traçat.