La campanya de la renda del 2025 arrenca amb més deduccions per a rendes baixes i joves
Hisenda manté el pagament fraccionat i recomana revisar bé les dades
L'Agència Tributària permet des d'aquest dimecres presentar la declaració de la renda del 2025. La campanya s'allargarà fins al 30 de juny i arriba amb més deduccions orientades a rendes baixes i joves, però sense "grans novetats", segons els gestors tributaris. A la web d'Hisenda ja fa dies que hi ha disponible el simulador, que permet saber si la declaració sortirà a pagar o a retornar. En cas que surti a ingressar, es pot sol·licitar el pagament fraccionat en dos terminis sense interessos (el 60% quan es presenta la declaració i el 40% restant a l'octubre).

Hi ha temps per presentar la declaració de la Renda 2025 fins el dia 30 de juny / Foto: ACN
✍🏼 ACN
Els gestors asseguren que enguany la campanya és "continuista en general" respecte de l'any passat i recomanen "no córrer, revisar-ho tot bé" i, si hi ha dubtes, preguntar. Així ho remarca l'economista i gestora del Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya, Carme Elena, en una entrevista amb l'ACN.
Hem de recordar que estan obligats a declarar tots els contribuents que hagin rebut ingressos anuals superiors a 22.000 euros d'un únic pagador, o ingressos que superin els 15.876 euros si es tenen dos o més pagadors. En aquest segon cas, és obligat declarar si la suma del segon i posteriors pagadors supera els 1.500 euros.També han de presentar la declaració els autònoms, independentment de la xifra d'ingressos (o si han tingut pèrdues) i els beneficiaris de l'ingrés mínim vital. En canvi, a diferència de l'any passat, el govern espanyol ha aclarit que no hi estan obligats els aturats -sempre que no superin els llindars mencionats anteriorment-. Ressalta també que enguany Hisenda ha aclarit que els guanys dels 'influencers' passen a ser considerats rendiments d'activitats econòmiques professionals, independentment de l'activitat en què es donin d'alta.
Deduccions vinculades a l'eficiència energètica i vehicle elèctric.
El marc estatal de deduccions es manté "relativament estable". Així, continuen les deduccions vinculades a obres de millora de l'eficiència energètica d'habitatges realitzades fins al 31 de desembre de 2025, amb els mateixos percentatges i límits dels exercicis anteriors.
També s'ha prorrogat l'ajuda per la compra de vehicles elèctrics -un 15% en la compra amb una deducció de fins a 3.000 euros- o la instal·lació de punts de recàrrega -del 15% amb un topall de 600 euros-.
En el tram estatal, els gestors també mencionen el canvi en les rendes de l'estalvi. Així, pel tram superior, de més de 300.000 euros d'ingressos (inclosos dividends, interessos o venda d'accions, entre altres), el tipus passa del 28 al 30%. Es tracta d'una modificació que afecta les rendes més altes.
Deducció a Catalunya per als llogaters menors de 35 anys
Pel que fa a les deduccions autonòmiques, a Catalunya n'hi ha fins a tretze. Destaca que se n'han afegit per al lloguer en els casos de víctimes de violència masclista i per inversió en societats de cooperatives agràries i d'habitatge. A la deducció per naixement o adopció s'hi ha inclòs també l'acolliment familiar i la deducció per viudetat s'ha actualitzat.
Els gestors tributaris assenyalen entre les més rellevants a Catalunya la deducció per als llogaters menors de 35 anys. Així, en cas de ser l'habitatge habitual, es poden deduir el 10% fins a un màxim de 500 euros anuals (1.000 euros en cas de declaració conjunta), sempre que la base imposable total sigui inferior a 30.000 euros anuals. Pels joves, també indiquen que, si tenen dos o més pagadors, es poden acollir a una deducció que "poca gent" aplica i que està al voltant dels 100 euros.
Consells dels gestors tributaris
A l'hora de fer la declaració, els gestors tributaris aconsellen, primer de tot, revisar les dades fiscals. Un cop comprovat que són correctes, apunten que cal mirar que tot estigui ben reflectit a l'esborrany i que aquest també tingui les deduccions que pertoquen. Elena insisteix a revisar sobretot les deduccions, perquè "moltes vegades són desconegudes", l'esborrany no les calcula i els contribuents no les acaben aplicant.
Els gestors també recorden elements que en altres campanyes havien generat "controvèrsia". Així, indiquen que cal declarar els pagaments per Bizum en funció de la naturalesa de l'ingrés (bàsicament, si tenen guanys) i l'ús de comptes en entitats financeres digitals (els 'neobancs'), que si donen rendiments, encara que siguin a l'estranger, s'han de declarar. També mencionen les plataformes de vendes de segona mà, com Vinted o Wallapop, on es manté que cal declarar si es fan més de 30 operacions, s'ingressen més de 2.000 euros o es tenen guanys.


