Milers d’autònoms de Rubí podrien beneficiar-se del futur IVA franquiciat

S'espera que el nou sistema entri en vigor el 2027

Economia i empresa

L’anomenat IVA franquiciat eximiria de declarar aquest impost als professionals per compte pròpia que tinguin ingressos inferiors als 85.000 euros anuals. A Rubí, 4.870 persones són autònomes, la majoria del sector serveis. Pimec Autònoms assegura que aquest canvi normatiu serà especialment beneficiós pels autònoms que facturen a un client final.

Imatge d'una botiguera obrint el seu negoci / Ajuntament de Rubí

✍🏼 Belén Tierno Nebot

L’IVA franquiciat s’emmarca en una directiva europea que estableix un marc general per simplificar les obligacions fiscals dels petits negocis. Espanya és el darrer país de la Unió Europea que encara no ha adaptat la Directiva (UE) 2020/285, la normativa que obliga els Estats membres a oferir un règim simplificat per a petites empreses i professionals. La Comissió Europea ha elevat, aquest mes de març, el cas al Tribunal de Justícia de la UE perquè l’adaptació hauria d’haver entrat en vigor l'1 de gener del 2025.  

 A Rubí un 3% de les persones treballadores son autònomes

A Rubí hi ha 4.870 treballadors autònoms, la majoria (3.570) pertanyen al sector dels serveis. Dins els treballadors per compte pròpia del sector dels serveis destaquen els que es dediquen al comerç a l’engròs o al detall que són 960, seguits dels que es dediquen als transports i l’emmagatzematge, 655; els autònoms de l’hostaleria, 420 i els professionals de l’àmbit científic o tecnològic que son 385.

El nou sistema representa un canvi radical en la gestió del dia a dia dels autònoms

Els punts fonamentals d'aquest sistema es resumeixen en els apartats següents:

  • Facturació sense IVA. L'autònom deixarà d'incloure l'impost a les seves factures, cosa que li permet baixar preus per ser més competitiu o augmentar-ne el marge de benefici si manté les tarifes actuals.
  • Adeu a la burocràcia trimestral. S'eliminaria l'obligació de presentar el model 303 cada tres mesos. Només es mantindria una declaració informativa anual perquè Hisenda verifiqui que no s’han superat els límits d’ingressos.
  • La contrapartida de la despesa. Com que no repercuteix IVA, l'autònom perd el dret a deduir-se l'IVA de les compres. Això significa que per a perfils amb moltes despeses operatives, com ara transportistes o certs comerços, el règim general podria continuar sent més rendible.

 Des de PIMEC Autònoms valoren de forma molt positiu el canvi però estan expectants per veure com es concreta la normativa a l’Estat Espanyol. Amb tot, des de l’entitat asseguren que cada treballador per compte pròpia podrà decidir si s’acull al nou sistema o es manté amb el sistema actual.

Notícies relacionades