Entrevistes Rubí al dia

Entrevistes i seccions del magazine matinal de Ràdio Rubí

Subscriu-te al podcast

#2032 - Entrevista Manel Larrosa (Fem Vallès): "els nous dos intercanviadors de FGC revolucionaran la mobilitat de la comarca"

L'arquitecte urbanista i portaveu de Fem Vallès, Manel Larrosa, ha assegurat que la posada en marxa dels intercanviadors a les estacions de l’Hospital General i Volpelleres a Sant Cugat podria multiplicar per 10 el nombre de passatgers de la línia R8 de Rodalies i revolucionar la mobilitat a la comarca del Vallès. Els dos nous enllaços permetran desplaçaments més ràpids i còmodes entre municipis del Vallès Occidental, el Baix Llobregat i el Vallès Oriental, com per exemple anar de Rubí a Granollers, Mollet o Martorell sense haver de fer transbordament a Barcelona.

Seccions de l'episodi

Anunci dels intercanviadors a Sant Cugat

Anunci dels intercanviadors a Sant Cugat

0:04

La Generalitat impulsa dos intercanviadors (Hospital General i Volpalleres) per connectar FGC i la R8.

Context i pregunta inicial

Context i pregunta inicial

0:28

Es presenta Manel La Rosa (Fem Vallès) i es demana valoració de la decisió del Govern.

Valoració positiva i utilitat pràctica

Valoració positiva i utilitat pràctica

0:58

Es remarca l’esperada connexió transversal: accés fàcil a Granollers, Mollet, Martorell i UAB sense passar per Barcelona.

Inversió i línies vermelles

Inversió i línies vermelles

2:05

Inversió prevista de 36 M€ pendent d’aprovacions; cal evitar dilacions definint una estratègia clara.

Solució mínima immediata

Solució mínima immediata

2:35

Amb edificis FGC existents, només calen **escales, ascensors i 2 andanes** per activar l’intercanvi.

Fases: curt vs llarg termini

Fases: curt vs llarg termini

3:04

Curt: servei amb 2 vies; Llarg: passar a **4 vies** per mercaderies i regionals.

Costos i risc d’inflació burocràtica

Costos i risc d’inflació burocràtica

3:34

Diferències de cost (24→36 M€) vs estimació mínima **4-5 M€**; cal concreció tècnica.

Finançament i queixa de perifèria

Finançament i queixa de perifèria

4:04

L’Estat hauria d’assumir l’obra; denúncia d’anys de retard i desatenció al Vallès.

Necessitat d’avantprojecte i lideratge

Necessitat d’avantprojecte i lideratge

5:02

Reclamen **avantprojecte** i fases definides; evitar convenis “literaris” sense plànols.

“Morir d’èxit” i participació d’entitats

“Morir d’èxit” i participació d’entitats

5:30

Es reivindica planificar bé; entitats com Fem Vallès són escoltades esporàdicament.

Pot revertir la perifèria?

Pot revertir la perifèria?

5:59

En inversió, no; però en **funcionament** els nodes poden canviar-ho tot.

Regionals pel Vallès i 4 vies

Regionals pel Vallès i 4 vies

6:45

Reclamen regionals Tortosa–Figueres passant pel Vallès; això exigeix **4 vies**.

Impacte i xifres: R8 multiplicaria demanda

Impacte i xifres: R8 multiplicaria demanda

7:14

De **1 M** a **10 M** viatgers/any; pujar freqüències a **3-4 trens/hora** faria créixer l’ús exponencialment.

Capacitat i riscos de col·lapse

Capacitat i riscos de col·lapse

9:00

Amb més rodalies i mercaderies, 2 vies poden col·lapsar; el corredor és paral·lel a l’AP-7 i **estratègic**.

Terminis reals i cas Santa Perpètua

Terminis reals i cas Santa Perpètua

9:56

Si lidera la Generalitat, **~1 any**; exemple: estació R8 de Santa Perpètua per **1,5 M€**.

Estratègia en paral·lel

Estratègia en paral·lel

10:51

Fer la **fase mínima ara** i tramitar en paral·lel el projecte de llarg termini, amb visió de conjunt.

Qui lidera?

Qui lidera?

11:49

FGC pot prioritzar el servei; Adif valora infraestructura; cal **mediació i lideratge** de la Generalitat.

Segona estació de Rubí (La Llana)

Segona estació de Rubí (La Llana)

12:17

Demanda existent; caldria tenir el **projecte executiu avançat**.

Nou túnel FGC: Vallvidrera vs Horta

Nou túnel FGC: Vallvidrera vs Horta

13:13

Prioritzar **Vallvidrera**: estalvia ~**20’** cap a BCN, beneficia Rubí i Sant Cugat; Horta és més car i lent.

Coherència i priorització d’obres

Coherència i priorització d’obres

15:09

Hi ha estudis que avalen Vallvidrera; es reclama **decidir i començar** una obra concreta.

Governança territorial i pressió política

Governança territorial i pressió política

16:08

Impuls comarcal més enllà d’ajuntaments: **parlamentaris, entitats, premsa** i municipis veïns.

PEMV: compliment insuficient

PEMV: compliment insuficient

17:07

Pendents **nodes** i **xarxa d’autobusos** del Vallès; manca avaluació **independent** del pla.

Ronda Nord i B-40: visió de corredor

Ronda Nord i B-40: visió de corredor

18:29

Cal abordar-la com a **tram del Quart Cinturó** fins a AP-7; sense visió conjunta no hi ha solució real.

Tancament

Tancament

19:45

Agraïments i recordatori del rol informatiu de Ràdio Rubí sobre l’actualitat local.