La Tertúlia de Rubí al dia

Tertúlia amb representants de la vida social i cultural de Rubí. De dilluns a divendres, de 10 a 11 h, presentat per Belén Tierno.

Horari d'emissió
Dilluns, Dimarts, Dimecres, Dijous, Divendres
10:00 - 11:00

Subscriu-te al podcast

Títol i resum generats per IA

#1077 - Salut mental, joves i mitjans; i fast fashion

Visió general

Tertúlia amb mirada local i social que enllaça tres eixos: salut mental i estigma, joves i consum d’informació, i impacte de la fast/ultra-fast fashion en la circularitat tèxtil, tancant amb acció cívica sobre reciclatge a Rubí.

"Ja n'hi ha prou de tant judici... ja n'hi ha prou d'amagar el dolor per por, vergonya o per no incomodar."

Temes principals

  • Salut mental i estigma: Normalització, prevenció i corresponsabilitat de l’entorn; cas Alan Montoliu; impacte del bullying i de les xarxes; necessitat d’educació des de la base.
  • Mitjans i llenguatge: Millores en el tractament informatiu, però encara hi ha camí; diversitat funcional vs. "discapacitat"; disseny universal per a la inclusió.
  • Joves i informació: Projecte de subscripcions a premsa a Balears; dades d’ús de xarxes (Instagram/TikTok) i TV; reptes del paywall i alfabetització mediàtica.
  • Fast/ultra-fast fashion i circularitat: Col·lapse de punts de recollida (Roba Amiga) per excés de roba barata i de poca qualitat; límits de la reutilització/reciclatge; dilema ètic vs. poder adquisitiu.
  • Ciutadania i reciclatge a Rubí: Nova campanya municipal amb kits de separació i anticipació a la futura taxa comarcal i identificació per targeta.

Punts destacats

Salut mental: estigma, educació i entorn

  • Estigma persistent tot i la millora respecte fa 10-20 anys; la ficció sovint reforça arquetips negatius.
  • Dades greus: 1 de cada 10 sanitaris ha pensat en suïcidi o s’ha autolesionat l’últim any → símptoma de burnout i urgència de cures als cuidadors.
  • El cas Alan Montoliu evidencia com bullying i entorns hostils poden esdevenir letals; cal formació per acompanyar i prevenir.
  • Crida a la corresponsabilitat social: no només adaptar-se la persona amb trastorn; l’entorn ha d’aprendre a relacionar-se sense revictimitzar.
  • Bones referències audiovisuals (p. ex. Atypical) per comprendre trastorns com l’autisme, però cal traslladar l’aprenentatge a la vida real.
  • Context local: ampliació de serveis a CAP Sant Genís, nou centre de dia prop del CAP Anton de Borja; reforç de DAPSI i CESMIG.

Mitjans, llenguatge i disseny universal

  • Millora en no vincular crims a diagnòstics (“l’assassí amb esquizofrènia”), però cal formació continuada a redaccions.
  • El CAC ha publicat guies/llibres blancs; debat viu sobre terminologia: diversitat funcional vs. condició legal de discapacitat.
  • Impuls al disseny universal: solucions que serveixen a tothom (tipografies llegibles, rampes, colors inclusius, etc.).

Joves i informació: hàbits i polítiques públiques

  • Balears subvenciona subscripcions (29.000 €; 500 altes el 1r any). Objectiu: hàbit lector i esperit crític davant desinformació.
  • Debat: cal diners públics o poden fer-ho els propis mitjans amb períodes gratuïts per a joves?
  • Dades clau (Eurobaròmetre):

- 49% joves s’informen per xarxes socials (més via Instagram, després TikTok). - 20% a Espanya (26% UE) via plataformes de notícies online. - 44% encara consumeixen informatius a televisió (cada cop també a la carta, p. ex. 3CAT).

  • El paywall expulsa joves cap a continguts menys rigorosos; facilitats d’accés poden retenir-los en fonts fiables.

Fast/ultra-fast fashion i crisi de la circularitat

  • La ultra-fast fashion aboca grans volums de roba barata i de baixa qualitat als contenidors → col·lapse de Roba Amiga i entitats socials.
  • Efectes:

- Baixa reutilització en botigues de segona mà (demanda qualitat). - Reciclatge tèxtil limitat per fibres de mala qualitat. - Augment del percentatge que acaba a valorització energètica (cremat com a combustible).

  • Dilema social: consciència ambiental/ètica vs. sous i cistella de la compra; la roba barata és sovint l’única opció immediata.
  • La segona mà online (Vinted, Wallapop) afegeix circularitat peer-to-peer i alleuja contenidors.

Alternatives locals i accés

  • Opcions km 0 i cooperatives (p. ex. “Ecobodum”) poden ser assequibles si es coneixen; manca comunicació i visibilitat.
  • Solucions: boca-orella, xarxa comunitària, suport mediàtic local, i ajust d’horaris/ubicació per facilitar l’accés.

Rubí: reciclatge i nova taxa

  • Campanya municipal amb informadors a la plaça de l’Estació: entrega de bosses plegables per fraccions i cubell d’orgànica; guia pràctica de separació.
  • Preparació per a futura taxa comarcal de residus i ús de targeta als contenidors; cal aprendre bé què va a cada fracció.

Conclusions

  • La salut mental exigeix enfocament integral: educació, entorns responsables, mitjans formats i serveis reforçats.
  • Per a joves i informació, cal acostament a les seves plataformes i reduir barreres d’accés a contingut rigorós.
  • La ultra-fast fashion trenca la circularitat: urgeix millorar qualitat, regular fluxos i impulsar consum conscient viable.
  • Accions locals com la campanya de reciclatge a Rubí són clau per convertir discurs en pràctica quotidiana.

Seccions de l'episodi

Estigma i prevenció en salut mental (Rubí i més enllà)

Estigma i prevenció en salut mental (Rubí i més enllà)

3:41

Debat sobre estigma, paper de la ficció, educació des de la base, impacte del bullying i de les xarxes; cas Alan Montoliu i responsabilitat de l’entorn. Context local de serveis a Rubí.

Mitjans, llenguatge i disseny universal

Mitjans, llenguatge i disseny universal

18:35

Tractament informatiu de la salut mental, millores i mancances; guies del CAC; debat terminològic (diversitat funcional/discapacitat) i exemples de disseny universal per a la inclusió.

Joves i informació: subscripcions, xarxes i TV

Joves i informació: subscripcions, xarxes i TV

23:57

Projecte de Balears per fomentar lectura de premsa; discussió sobre finançament públic; dades d’Eurobaròmetre; paper d’Instagram/TikTok, televisió i plataformes a la carta; barreres del paywall.

Fast/ultra-fast fashion: definició i impacte en la circularitat

Fast/ultra-fast fashion: definició i impacte en la circularitat

39:57

Què és la fast/ultra-fast fashion i com satura els contenidors; dificultats de reutilització/reciclatge (Roba Amiga, Humana, Càritas) i creixent derivació a valorització energètica.

Hàbits, segona mà i dilema ètic vs economia domèstica

Hàbits, segona mà i dilema ètic vs economia domèstica

43:30

Experiències personals amb segona mà; tensió entre consciència ambiental i poder adquisitiu; paper de Vinted/Wallapop; cost real d’un consum ètic i risc de desigualtats.

Alternatives locals i comunicació

Alternatives locals i comunicació

51:17

Opcions km 0 i cooperatives (p. ex. Ecobodum); necessitat de visibilitat, xarxa comunitària i adaptar horaris/ubicacions per facilitar l’accés.

Rubí: kits de reciclatge i nova taxa de residus

Rubí: kits de reciclatge i nova taxa de residus

54:53

Campanya municipal amb repartiment de bosses i cubell d’orgànica; pedagogia de separació; preparació per a la taxa comarcal i identificació amb targeta als contenidors.