El preu de la llum arribarà als 173 euros megawatt hora

Economia i empresa

L'evident pujada de la factura de l’electricitat de les darreres setmanes preocupa i molt a la ciutadania i està afectant de forma considerable a les seves butxaques. Ara mateix suposa una de les grans despeses a totes les llars. Amb xifres a la mà, aquest dimarts s'ha pagat de mitjana 153 euros megawatt hora. I s'espera que aquest dimecres encara augmenti 19 eurosmés i que el preu arribi als 173 euros. Davant d'aquesta situació, el Consell de Ministres ha aprovat via decret una sèrie de mesures que volen evitar els preus desorbitats de la llum.

Aquesta situació s’arrossega ja des de fa temps i només hi ha una petita treva els caps de setmana. De dilluns a divendres els preus són escandalosos. Ens aquests 15 primers del mes de setembre el preu s’ha situat en una mitjana de 140 euros megawatt hora. Això representa més del triple del que els ciutadans van pagar ara fa just un any, al setembre de 2020, amb una situació complicada de la pandèmia. Les crítiques han arribat de diversos sectors, espacialment cap a les companyies elèctriques i als beneficis extraordinaris que estan guanyant (uns 2.600 milions d'euros) amb els diners de més que estan pagant els usuaris.

En aquest sentit, la directora de l’Institut Català de l'Energia (ICAEN), Marta Morera, ha dit aquest que les mesures aprovades pel Govern espanyol i que s'han de començar a notar ja a la factura del mes de setembre, són molt valentes i espera que donin resultat a curt termini.

El Decret del Govern espanyol aprovat aquest dimars estableix un mecanisme per tal de disminuir l’excés de retribució per part de les elèctriques com a conseqüència de l’augment del cost del gas que es mantindrà fins al 31 de març de 2022. Una altra mesura aprovada és limitar l’impacte del cost del gas natural a la tarifa regulada durant els pròxims 6 mesos.

I un tercer element que vol fer front al problema de la factura de la llum és crear un nou model de fixació de preus de l’electricitat  amb subhastes d’energia on els operadors dominants han de contribuir amb un tant per cent de la seva capacitat de generació. Això vol dir que la subhasta permeti que el preu que han de pagar petites comercialitzadores i la indústria sigui molt menor al que estan pagant ara. En aquest cas afecta directament a empreses com Iberdrola, Endesa, Naturgy i EDP.

En darrer terme, se suspendrà fins a finals d’any en un 7 per cent l’impost a la producció elèctrica i la rebaixa de l’impost especial de l’electricitat del 5,1 per cent al 0,5 per cent. Marta Morera ha explicat que la pujada del gas a nivell internacional així com la manera d'operar de les comercialitzadores estan provocant aquest preus de la llum tan elevats.

Impost per reduir les emissions de CO2

Aquesta problemàtica coincideix aquest dimecres amb l’entrada en vigor de l’impost de la Generalitat de Catalunya per a vehicles contaminants i que penalitza les emissions de diòxid de carboni (CO2).

Segons dades de la Direcció General de Trànsit, el cens aproximat de vehicles a Catalunya és de 4,85 milions i l'impost afectarà 2,31 milions. Es preveu una recaptació potencial estimada de 67,4 milions d'euros. Es tracta d’un impost verd ja que amb els diners que recaptin es fomentarà la mobilitat verda, és a dir, que aniran a parar íntergrament al Fons Climàtic i al Fons del Patrimoni Natural. Hem de dir que la Generalitat ja va publicar el padró definitiu de tots aquells vehicles que han de pagar aquest impost. Aquesta taxa s'aplica a turismes, furgonetes i motocicletes sobre la base de les emissions de CO2 del 2020, que ha de constar a la fitxa tècnica del vehicle. Es pot pagar a la seu electrònica de l’Agència Tributària de Catalunya, sinó es rebrà una notificació. A més, es pot domiciliar el pagament, que serà anual.  

Concretant xifres, en el cas de turismes, són 31 euros de mitjana, de 16 euros per a les furgonetes i de 10 euros per a les motos. No  l’han de pagar els vehicles 100 per 100 elèctrics, els ciclomotors, els camions o vehicles de més de 3,5 tones, els autocars i els vehicles autoritzats a transportar més de 9 persones. També ho estan els que porten matrícula de vehicle històric i els vehicles clàssics.

Notícies relacionades