Els ajuntaments disposaran d’una nova versió de la plusvàlua
Els ciutadans hauran de seguir pagant un impost per la venda, l’herència o la donació d’un immoble. El govern espanyol ha aprovat aquest dilluns, a través d’un decret llei, una nova versió de l’impost de plusvàlua, que no caldrà pagar si no hi ha guany per part del contribuent.

Concretament, el que ha aprovat el govern espanyol és un nou càlcul de l’impost amb el qual pretén reflectir l’evolució del mercat immobiliari i que els ajuntaments segueixin ingressant diners per aquesta qüestió. Així doncs, a partir d’ara, hi haurà dues opcions de càlcul pel que fa a la plusvàlua. Es podrà utilitzar el valor cadastral del terreny en el moment del traspàs o utilitzar com a base imposable la diferència real que s’obté entre el valor de la compra i el de la venda de l’immoble. Els contribuents, per la seva banda, podran trial la fórmula que més els beneficiï i els ajuntaments podran rebaixar el valor cadastral del terreny fins a un 15%, únicament per a aquest tribut, amb la finalitat d’apropar-lo al màxim possible a la realitat immobiliària municipal.
Amb aquesta nova fórmula el govern aconsegueix evitar que els ajuntaments hagin de fer retallades als pressupostos i que els ciutadans paguin per l’impost quan els correspongui i no sempre, com passava abans de la sentència del Tribunal Constitucional que tombava el tribut.
La plusvàlua és una de les principals fonts d’ingressos dels consistoris i si s’hagués anul·lat completament hauria suposat un trasbals important a les finances dels municipis. I és que en el cas de Rubí, l’any 2020 aquest impost va representar el 5,18% dels ingressos (es van recaptar 4,09 milions d’euros en aquest concepte) i l’any 2021 es preveu que representi el 6,12% dels ingressos previstos.


