2 de Desembre de 2022 a les 18:03
Els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) 2023 inclouen els estudis previs dels intercanviadors ferroviaris a Rubí i Sant Cugat. Es tracta de part de l'acord del govern de Pedro Sánchez amb Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) per invertir al territori uns 900 milions d'euros en infraestructures.
La referència dels PGE als intercanviadors es troba en el capítol del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana; concretament, en una partida d'1,7 milions d'euros destinada a la millora de les infraestructures ferroviàries espanyoles. En aquesta fitxa, s'inclou la voluntat de continuar avançant en diferents estudis per millorar la xarxa de Rodalies. I, en funció de l'acord amb ERC, l'any vinent s'iniciaran els estudis previs per valorar la viabilitat de connectar les estacions de Rubí (Rodalies) – Hospital General (FGC); i Sant Cugat (Rodalies) - Volpelleres (FGC).
L'estudi de nous projectes a la xarxa autonòmica dels PGE pren com a referència el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030. Precisament, el document ja incloïa una referència a la possibilitat de connectar aquestes estacions.
Els intercanviadors són una demanda històrica del teixit empresarial i comercial vallesà, i uns treballs necessaris per millorar la mobilitat intracomarcal. De fet, aquestes infraestructures serien ara més necessàries que mai, davant la previsió de noves afectacions pel soterrament de diverses línies a l'àrea metropolitana.
Foto: Consell Comarcal
El nou conseller de Territori, el republicà Juli Fernández, s'ha reunit aquesta setmana amb el Consell d'Alcaldies del Vallès Occidental. El polític sabadellenc ha assegurat que el nou Govern "liderarà les solucions de mobilitat interna" que necessita la comarca. Segons la nota de premsa de la trobada, Fernández ha assegurat que l'acord als PGE "permetrà executar els dos intercanviadors" i connectar ferroviàriament els dos vallesos.
El responsable autonòmic de Territori també ha explicat als alcaldes vallesans que el Govern està a punt de licitar les obres de connexió entre la C-16, la C-58 i la futura B-40, un enllaç que podrien fer servir uns 30.000 vehicles diaris. També ha recordat que s'ha licitat el projecte per connectar les línies del Vallès dels FGC amb les de Llobregat-Anoia amb una nova estació a Barcelona, un projecte que es preveu tenir enllestit abans de 2030.