15 de Abril de 2025 a les 12:12
La Generalitat té la intenció d'allargar la línia R1 de Rodalies fins a Cerdanyola Universitat, fent una de les noves parades a l'estació de Rubí - Can Vallhonrat. L'executiu autonòmic també vol que els trens de l'R8 arribin fins a Vilafranca del Penedès i passin cada 30 minuts, i no cada hora, com fins ara. Dos canvis importants per a l'estació rubinenca, que està pendent també del futur intercanviador que la connectarà amb la parada de Ferrocarrils d'Hospital General. Per a l'entitat femVallès, es tracta d'uns canvis òptims i llargament reivindicats al territori, tot i que no exempts d'una certa dificultat tècnica.
L'estació de Rubí - Can Vallhonrat està infrautilitzada / Ràdio Rubí
✍🏼 David García Entrena
Segons explica TV3 aquest dilluns, el Departament de Territori ja hauria comunicat a Renfe i Adif la intenció de fer aquests canvis. L'R1 començaria com ara a Maçanet-Massanes, però acabaria a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Així, passaria per primera vegada per les estacions del Papiol, Castellbisbal, Rubí i Sant Cugat. El canvi connectaria directament la nostra ciutat per Rodalies amb Barcelona, l'Hospitalet, Cornellà, Mataró o les poblacions costaneres del Maresme, entre altres parades.
Pel que fa a l'R8 (l'única línia que passa actualment per l'estació de Rubí - Can Vallhonrat), ara connecta Martorell amb Granollers amb un únic tren per hora i sentit. El Govern vol reduir la freqüència fins als 30 minuts i allargar el recorregut fins al Penedès. La millora connectaria directament Rubí per primera vegada amb Gelida, Sant Sadurní d'Anoia, Subirats, La Granada i Vilafranca del Penedès.
Manel Larrosa, arquitecte urbanista i membre de l'entitat femVallès, explica que es tracta d'uns canvis òptims i molt reivindicats al territori. L'adaptació al tram vallesà afectat seria relativament senzilla, tot i que l'ampliació de freqüències s'haurà de coordinar bé per evitar colls d'ampolla a les entrades i sortides de Barcelona:
Larrosa explica que aquests canvis arribaran al seu màxim potencial quan es construeixin els intercanviadors ferroviaris que han d'unir les estacions de Rubí - Can Vallhonrat (R8 Rodalies) amb Hospital General (S1 FGC); i les de Sant Cugat - Coll Favà (R8 Rodalies) i Volpelleres (S2 FGC). Les infraestructures estan contemplades als pressupostos generals de l'Estat des de 2023, però encara no s'ha signat el conveni amb la Generalitat per fer-les possibles. En aquest sentit, Larrosa considera que el govern català no està avançant feina en un projecte molt necessari al territori:
Segons ha explicat el Ministeri de Transports a TV3, s'estaria a punt de tancar el conveni amb la Generalitat per començar aviat la tramitació dels intercanviadors.