12 de Juliol de 2023 a les 17:31
El Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana ha signat el protocol que activa els tràmits administratius del projecte dels intercanviadors que han d'unir l'estació de Rodalies amb la d'Hospital General, així com les de Volpelleres i Coll Favà. Per blindar la construcció, però, cal signar un conveni amb la Generalitat que encara trigaria uns mesos, i que hauria de tenir el vistiplau del nou govern espanyol que surti de les eleccions generals del 23 de juliol.
L'andana de l'estació de Rodalies / arxiu
✍🏼 David García
La partida per als estudis d'aquests projectes ja consta als pressupostos generals de l'Estat. Però fonts del Ministeri recollides per l'Agència Catalana de Notícies expliquen que tot plegat pot quedar "en paper mullat" si canvia el govern a la Moncloa.
El protocol signat per la ministra Raquel Sánchez inclou els 20 milions previstos per als dos intercanviadors ferroviaris a Rubí i Sant Cugat, així com 900 milions més per diverses infraestructures catalanes (millores a l'AP7, AP2, N-II, N-260...). També es contempla la Ronda Nord que ha d'unir Terrassa, Sabadell i Castellar, en funció de l'acord per aprovar els últims pressupostos catalans.
Com dèiem, però, tot plegat només ha iniciat el tràmit administratiu, i per assegurar la construcció dels intercanviadors fa falta un conveni entre el Ministeri i la Generalitat, i que l'Estat faci efectiva la transferència dels 20 milions. La consellera de Territori, Ester Capella, ha reclamat avui que s'acceleri la signatura, i ha explicat que ja ha enviat una proposta dels acords. Tot plegat, però, acabarà depenent dels projectes i la voluntat que tingui el pròxim govern espanyol.
Recordem que aquestes infraestructures han d'unir les estacions d'Hospital General (S1 de Ferrocarrils) amb Rubí Can Vallhonrat (Rodalies); així com les de Volpelleres (S2 de Ferrocarrils) amb Sant Cugat Coll Favà (Rodalies). Es tracta d'obres més que necessàries per millorar la mobilitat en transport públic a la comarca, que estan previstes a diferents plans directors, i que han estat llargament reivindicades per les administracions i empreses del Vallès.
De fet, aquests intercanviadors serien ara més necessaris que mai, davant la previsió de noves afectacions pel soterrament de diverses línies a l'àrea metropolitana.