31 de Octubre de 2024 a les 18:14
Gairebé el 40% d'usuaris del CAP Mútua canviarien d'ambulatori si poguessin, segons les últimes enquestes de satisfacció dels usuaris. L'equipament de l'operador sanitari privat MútuaTerrassa, tot i guanyar mig punt en valoració global respecte a l'últim estudi, se situa ja com el segon CAP pitjor valorat de tot el país. Els seus responsables són conscients de la situació, però expliquen que recentment han introduït una sèrie de millores que esperen veure reflectides en les pròximes enquestes.
✍🏼 David García
Les dades provenen de les enquestes anuals que el CatSalut realitza als usuaris de la sanitat pública catalana, i que tenen registres de prop de 400 Àrees Bàsiques de Salut diferents. Amb les dades de 2022, el CAP Mútua se situava com el sisè ambulatori pitjor valorat del país. En l'edició de l'any passat, tot i la pujada de mig punt en el global de satisfacció (del 5,49 al 5,92), només trobem una única valoració més negativa a tot Catalunya. Es tracta dels CAP de Polinyà i Sentmenat, que comparteixen Àrea Bàsica de Salut i que han assolit un 5,63.
Entrant en els detalls de l'enquesta, quatre de cada deu usuaris del CAP Mútua canviaria d'ambulatori si pogués. Només el 61,4% dels enquestats s'hi mantindrien fidels, la proporció (juntament amb el 60% de Polinyà i Sentmenat) més baixa de Catalunya. Les queixes més habituals del CAP Mútua tenen a veure amb llargues llistes d'espera, i no sorprèn doncs que només un de cada tres usuaris hagi respost positivament la pregunta "Què opineu de la facilitat perquè us donin visita per al dia que us va bé?".
L'ambulatori local aprova, però es situa lluny de la mitjana, en la valoració dels diferents canals d'atenció, o en la sensació de poder controlar el nostre estat de salut amb la informació rebuda pels professionals. Per contra, temes com els nivells de soroll o el tracte del personal del taulell tenen millor nota i es mouen en registres similars a la mitjana dels altres CAP.
El CAP Mútua ha incorporat millores aquest any
Conscients dels aspectes a millorar, els responsables del CAP Mútua expliquen a Ràdio Rubí que han introduït tota una sèrie de canvis aquest 2024 destinats a millorar l'atenció a l'usuari, i confien que es veuran reflectits en l'enquesta d'aquest any, encara per publicar.
Entre els ajustos fets, asseguren que "s'ha produït una millora notable de l'accessibilitat per ser atès al centre" i que "el nivell de resposta de l'atenció telefònica ha incrementat de forma molt satisfactòria". També diuen que hi ha nous metges per cobrir vacants i que s'ha incorporat l'assistent clínic per millorar els circuits administratius.
Des del CAP expliquen que s'ha potenciat l'atenció al pacient crònic complex i de residències; s'ha incrementat la resolució infermera; i s'ha augmentat l'activitat comunitària amb les noves figures de fisioterapeuta, nutricionista, psicòleg i higienista.
En termes tecnològics, també han introduït dispositius per millorar els diagnòstics (teledermatologia, radiologia...). I, finalment, el CUAP també ha incrementat l'activitat i la resolució de les urgències durant aquest 2024.
Els ambulatoris del CST retrocedeixen lleugerament
Els altres dos CAP de Rubí, l'Anton de Borja i el Sant Genís, han retrocedit lleugerament en comparació a la valoració que els usuaris feien el 2022, però continuen amb notes més pròximes a la mitjana catalana (un 7,72). El Sant Genís ha caigut del 7,6 al 6,92; mentre que l'Anton de Borja ha passat del 7,36 al 7,19.
Tots dos ambulatoris, gestionats per l'operador privat Consorci Sanitari de Terrassa, també suspenen per la mínima (45% de respostes positives) la pregunta sobre la facilitat per aconseguir cita. La resta de qüestions, però, es situen més a prop de la mitjana que en el cas del CAP Mútua, i la fidelitat dels usuaris dels dos CAP s'apropa al 80%.
Recordem que les dades corresponen a 2023 (el treball de camp de l'enquesta es va fer al mes de juny) i, per tant, no recullen les molèsties causades aquests dies per la manca d'ascensor al CAP Anton de Borja.