Resuming podcast

27 de Desembre de 2024 a les 11:09

El territori continua reclamant els intercanviadors entre FGC i Rodalies

Compartir

L'any 2024 es tanca sense cap avenç significatiu en el projecte dels intercanviadors ferroviaris a Rubí i Sant Cugat. Tot i que els estudis previs de les obres constaven als pressupostos generals de l'Estat de 2023, les administracions involucrades encara no han mogut fitxa i, des del Vallès Occidental, el territori reclama unes infraestructures bàsiques per millorar la xarxa de transport públic.

Encreuament de les vies de Rodalies i FGC a l'altura de l'Hospital General / foto: Albert Segura-ACN

✍🏼 David García

Recordem que la idea és unir amb intercanviadors les estacions de Rubí-Can Vallhonrat (R8 Rodalies) i Hospital General (S1 FGC); i les de Sant Cugat-Coll Favà (R8 Rodalies) i Volpelleres (S2 FGC). Així, els viatgers podrien canviar de línia ràpidament i fer uns transbordaments que, avui dia, són inviables.

El projecte revitalitzaria el transport públic de la comarca i implicaria una disminució d'ús del vehicle privat. A més, fomentaria un traçat més orbital de la xarxa ferroviària vallesana. "Hem de trencar el concepte de mobilitat radial cap a Barcelona, necessitem que hi hagi el màxim nombre possible d'intercanviadors", explica el nou president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Xavier Garcés:

femVallès és una de les entitats que més pressió estan fent per reclamar aquests intercanviadors. Manel Larrosa, membre de l'entitat, assegura que es tractaria d'unes obres senzilles que multiplicarien els usuaris de Rodalies a la nostra comarca: "Passaríem del millonet d'usuaris que té ara l'R8 a ratllar els sis milions". El representant de femVallès creu que la necessitat d'aquesta infraestructura "clama al cel" i que "és urgent que es signi el conveni:

Actualment, el projecte està aturat a l'espera dels estudis previs, pressupostats des de 2023. L'avançament electoral a Espanya va fer perillar el projecte, però el Govern de Pere Aragonès va arribar a un preacord pel conveni amb l'executiu en funcions de Pedro Sánchez abans dels comicis. Aleshores, es parlava d'un cost d'uns 36 milions d'euros, que quedava per veure si anirien a càrrec d'Adif o del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana. El president espanyol va aconseguir revalidar el mandat, però el text encara no s'ha signat.